Inköpare med kategoriansvar - Malmö

Vill du göra skillnad för svensk infrastruktur? Tillsammans med engagerade kollegor får du arbeta med Sveriges mest ledande företag inom detta område.  ONE Nordic söker nu en inköpare med kategoriansvar. Är du vår nya kollega?

Rollen

Som inköpare på ONE Nordic har du det övergripande ansvaret för styrning av tilldelade kategorier. Du bevakar företagets intressen i form av att arbeta med ”totalkostnad”, vilket innebär pris såväl som kvalitet, säkerhet, risk, logistik och miljö. Du utvecklar tillsammans med dina kollegor vår inköps- och upphandlingskompetens, som resulterar i betydande kostnadseffektiviseringar. Din affärsmässighet säkerställer att rätt tekniska och kommersiella krav kommuniceras till leverantörerna. Du leder förhandlingar och har det yttersta leverantörsansvaret samt svarar för att kontrakt och ramavtal upprätthålls och följs.

Externa kontaktytor är leverantörer från tillverkningsindustrin och entreprenörer till infrastrukturbyggen. De interna kontaktytorna är framförallt med verksamheten, avdelningschefer och regionchefer. Du kommer att arbeta självständigt och rapportera till chefen för inköp. Tjänsten är placerad på vårt huvudkontor i Malmö. En del resor förekommer i jobbet, i huvudsak inom Sverige.

Övergripande arbetsuppgifter:

  • Identifiera områden för förbättring genom egna initiativ eller ihop med verksamheten
  • Genomföra avtals- och prisförhandlingar på uppdrag av verksamheten
  • Initiera nya avtal och underhålla befintliga inom dina kategorier
  • Leda eller delta i större upphandlingar
  • Delta i arbetet att ta fram och implementera gemensamt utformade inköpsstrategier
  • Delta i det dagliga arbetet genom att godkänna nya leverantörer, kostnader, avtal etc 
  • På sikt, och efter utbildning, verka som intern expert för våra inköpssystem och processer
  • Upprätthålla goda relationer så väl internt som externt


Bakgrund och kvalifikationer
För att lyckas i rollen krävs ett starkt eget driv, en god social kompetens samt att du är bra på att skapa och upprätthålla kontakter både internt och externt. Du trivs med både helhet och detaljer och värnar ett gott slutresultat i din leverans. Du känner dig bekväm med att både leda och vara aktiv deltagare i projekt – allt beroende på situation. Du har en utomordentlig förmåga att bygga relationer och bidra till utveckling och lönsamhet och bland dina kollegor är du en självklar lagspelare.

Vi tror du har en utbildning inom inköp, ekonomi, teknik eller motsvarande yrkeslivserfarenhet. Du bör ha inköpserfarenhet som operativ eller strategisk inköpare. Det är en fördel om du kommer från branscher som bygg, teknik, nät-, el-eller kraftbolag.
Du har goda språkkunskaper i svenska och engelska och du uttrycker dig väl i tal och skrift och förhandlar på båda språken. Kan du ytterligare språk är det meriterande. Du måste kunna hantera MS Office programmen och goda kunskaper i Excel är ett krav.  Att vara en förebild och ”walk the talk” är en viktig egenskap.

Mer information och ansökan
Har du frågor är du välkommen att kontakta vår inköpschef Jan Pettersson på telefon:
0706-976577. 

Sista ansökningsdatum är 2022-09-15.


Varmt välkommen med din ansökan!

Ansökan